2 Şubat 2011 Çarşamba

NEDEN.BOTKAN: 3.m abdal

NEDEN.BOTKAN: NEDEN BOTKAN

botkan,hakında tarihi,coğrafi, gelen...
: "NEDEN BOTKAN botkan,hakında tarihi,coğrafi, gelen sözcüklerı,. açıklamaya çalışacağız, inşaallah. M abdal


vergili (seyid bilal k.s, türbesi) : m abdal.a
BOZO :bozo seyid bilal,in k. sıruhu soyundagelirler becırman
köyünden botkana gelirler ve bozonun çogcuklarınada
bozıki denıliyor

SEYİD BİLAL: seyid bilal kimdir hz hüseyin r.anhunun soyunda
gelir böyle allah dostları gayeleri diyar diyar ge-
zip insanların kurtulması için uğraşan erenlerdır
mirek: bir gün o çevrede mirek olan arba mireği tazılarla
ava çıkmiş ve bir tavşanı tazılar kovalar mirekta ardında mirek
olağan bir olaya şahid olur seyid bilal namazda tavşan cecadenin bir köşesinde çömelmiş tazılarda berdide çömelmiş
arba mireği bu keramet karşısında ne yapacağını şaşırı
ve namazın bitirmesini bekler arba mireği şöyle der artık senin
bu beldede cırm (vergi) alınmayacak bundan sonra bu beldenin
adı becırman (vergisiz) köyü olarak kalır
seyid bilal k. s.ın kabirleri becırman köyündedır bu kabir
korkan ve aklını kayıp eden kişilerin bir derman yeridir
o hasta kişiler bir gün türbede yatırılıp allah rızası için bir kurban kesilir sevabı seyid bilal k.s.ha hibe ediyor.
seyid bilal zevi rumi takvimine göre eylül ayın ilk cuma-
sı zevidir bu günde seyid bilal evlatleri bir davar (keçi) keserler
gücü yetmeyan o gün etli yemek verır şimdiya kadar boyle
devam ediyor


HALİL: Hevik,ın 6 oğlundan biridir heştvanden izdare gelir izdar,de
puşhar mağarasında kalır gayesi burda kalmaktı tabi,ki
terşi (küçük baş hayvanlar) için en mükemel yer olarak görür ama gerçekler sonra ortaya çıkar halil,in 6 oğlu var hepsi terşleriyle uğraşırken insanların gözünde küçük bir olay oluşur.
ısik,in köpeği ve halil,in köpeğine dalaşır dalaşırlar isik kendi köpeğiyini savunur halil,in köpeğine sopa ile vurur
bu durumu gören halil akşam çocuklarına şoyle der, bu gun kö-
peğimize saygı göstermiyen yarın bizede saygı göstermez burdan botkana göçer
halil ve çoculariyle beraber botkana yerleşir bozo ise
öncede oraya yerleşmiş idi, ikisi bu köyü kurarlar
HEVİK : hevik 2 yetim kalır yani babası hevık vefat edince babasının lakabı ona geçer ve kimsesiz kalır akrabalarden birinin kızına aşık olur çaresı bulunmadığında kızı kaçırmaya karar verır bütün varını yoğunu kızın babasına bırakıp,
ırak,tan tora gelır amcasının yanına gelır şimdiki halile köyüne gelir bir nevi muhacir olur.
halile,ye gelince azınc,lara (mağara) yerleşir git zaman gel za-
man halil burda dünya,ya gelır diğerleri sırayla dünya,ya gelirler 7 çocuğu olur 6,isi erkek 1,i kız olur.
zamanla çocuklar büyür terşi çoğalır bir gün arap diyarında bir
gezgin gelır arap diya tanınır ıı,ıncı hevik,e çoban olur
her yerde dedikodular oluyor bu dedikodulardan biri
hevik,in kulağına gelir çoban arap kızı arsında bir şey vardır
hevik oğullarına evladlerım böyle bir dedikodu olmuştur bunları takıp edin dine uygun olmayan bir durum görürseniz ikisini öld-
ürün demişti sonra oğulları, babacığım biz bunlarda dediğin gibi
na hoş bir durum görmedik.
hevik bu konuyu kapatmak için arab,i iç güvey eder
yani kızı arab,a verir onun elinde tutar bir az terş verilir

hevik anlami: hevik arap dilinde yalın ayak manasına gelir
hevik ve yeko yetim olarak şengal beldesında
büyürler iki yetimin hikayesi :botkan:4 bakın :m abdal


====================================

NEDEN BOTKAN: 4

HEVİK VE YEKONUN HİKAYESİ




ŞİNGALDE İKİ YETİM: ırakın bir köşesin de ciğerı aşk ataşına
yanan bir genc ama ulaşılmaz aşk deryasına düşmüş aralarında uçurum olan iki sevgili bir,de amca çocukları babası lider (şehke araba) genç ise bu uçurumu kapatmak için hiç kolay olmadığını farkında en sonunda amca kızını kaçırmaya karar verır ama
nereye kaçarlar şeyhın eli uzun onları bulursa sonuç çok kötü olurdu
en sonunda kaçmaya karar verırler
öyle bir yola girelerki dağları ovaları aşıp şıngal beldesine varırlar artık iki kaçaktırlar ya af edilirler ya da öldürülür,ler ama bunu çoktan beri göze almişlar bütün başarılar korkmadan sonuna varmaktır.
Şıngalda iki müslüman genç: evli gençler yezidilerin liderinin (şeyhık) yanına sığınırlar bu sayade arap şayhı burayı düşünemez yezidilerin yanına gittiklerıne ihtimal veremez ırağın ucre köşelerinde gelen bu delikanli hem islamın nuru hemde ehli betın aslatı simasında parlayan bir yıldız gibi şeyhık,ın kızının aklını başında almiş ve bu dünya güzeli hayalındekı pernsı bulmuştu çok ona abayı yakmişti güzeliğin farkına varmiş fene halda kendini kaptırmişti yalınız annesi farkında ama bir türlü bu sevdaden vaz geçirmiyordu
şeyhık bir gün bu olayın farkına varır kızını kendine
sığınana bu gençe kızını verse kızı müsülman olur şeyhıkın itibarı beş para oluurdu çünkü önceden kendi itibar ve şerefi için bu adama sahib çıkmişti, bunu kova bilir ama kızı her şeyi göze almiş ve deikoduların önüne geçmez
liderlık konumuna sahip çıkmak gerekir aile ferdlerlle bu olayı detaylı olarak elle alırlar aile kurulunda bu arab gencı öldürmeye karar verlır.
bu olaya karşı çıkan ailenın anesı: gızlice çare bulmaya çalışır hem kızını kayıp etmemek hemde kocası ve oğlunu düşman sahibi yapmamak ileride bu gençlerin akrabaları intikam almaya çalışırlar, ata sözü 7 yıl yokluğu 1 yıl düşman sahibi olmasına tercih edilir
Anne yatağa girmiş ama içinde bir sıkıntı bu olayı nasıl
bertaraf edecek nasıl bir çare bulacak gece hızla ilerliyordu,
gecenın bir diliminde kızını uyandırır bu sevda,de vazgeçip geç-
mediğini sorar fakat görürki kızı her şeyi göze almiş
Ana yüreği kızın yokluğuna dayanırmıydı hangi inançta olursa olsun sonuçta bir ana,dır
mademki bu kader sevginde cidisin ahırda 3 at,ı hazırlamişim çabuk davranın baban farkına varırsa hepimizi keser
Şeyhık,ın kızı o arabı gence haber verır işte kaderın
cilvesi tam amcanın hışmın da kurtulmuş derken yeni bir macaranın içinde kendini bulur burada bu insanlara güvenmiş iken kendisi olayların akişında bulur.
Soğuk bir kış gecesi: öyle bir fırtına var yerler karla kaplı böyle gecelerde kurdlar bile ininden çikmaz bu gece burda kalsa hem kendisi hem eşi birde çocuğu öldürülür belki iman aşkıyla yanan bu genç kıza işkence ederler, artık bilinmeze bir doğru yola çıkacak.
Bilinmeze doğru giden yolcular: şeyhıkın kızı bir yanda anne,nın yaptığına sevinir bir yangdan anne,nın çok büyük bir riskin içinde olduğunu bilir öyle bir aşk,ki ailesini inancını bir kenare bırakıp bu gece yolla çıkan bir kimse belki soğukta donar ama bu aşk uğrunda ölümü göze almiştir.
yollcular gece yarısın da yolla devam ederken her taraf buz kesılmiş birde fırtınaya maruz kalırlar insan soğukta
haraket etmeyince çabuk donar bu yolcular atların üzerinde
atların yullarına eller yapışmiş yavaş yavaş bu yolcular donmaya başlamişlerdı bu yolcular nere gideceğini bilmiyorlar
atlarını serbest bırakmişlar asil arap atları sahibini eve götürür
ne kader yol aldıkları bilinmez.
arabı genc donmuş atın eğerına yapışmış amcasının evine gelmiş kıpırdiyecek halı yoktu onu ısıtmaya çalıştılar ilk konuştuğu sözler çocuklarım yolda kaldı
arab şeyhı hemen geldığı yöne adam yolladı adamlar
kalpları kırık bir şekide döndüler ve terekelerinde birileri var arap şeyhi maraklar içinde acaba kızına olan hasreti sona ercekmiydi umtlu bakışlarla atların terkelerına bakıyordu ama bakışları hüzünlü bir şekilde yere dikti torunu ve kızı çoktan ebedi alema göçmüşlerdi ama bir gencecik fidan boyunde biri daha vardı o aşkın ocağında pişmiş sankı dört elle hayata yapışmiş arap şeyhı heman müdahale edin barı bu genç kızı kurtarın arap şeyhı çoktan yeğenı af etmişti ve nikahı kılar
Arabı genc ikinci sefer baba oluyor arada bir buçuk yıl geçtıkten sonra bir oğlu daha oluyor donmaktan kurtulmuştu
ama ecelin pençesinde kurtulmayıp rahmeti rahmana kavuşur
iki yetim şıngal yollunda şeyhıkın kızı dul kalınca eltileri buna baya eziyet etmeya başlarlar gayelerı onu baba ocağına göndermek birinin üzerine kuma gelır korkusuyla ürkek
bir ceylan gibi şeyhıkın kızı baba ocağın gider iki oğluyla
şeyhık ister istemez kızını bağrına basar ve torunlarını kendi inanci üzerine yetiştirmek için bulunmaz bir fırsat,tır onun için ama bilmezki bu kafeste iki kuş misali bir gün
baba ocağın dönerler tabi ki bunu zaman gösterir zaman mükemel bir ilaçtır
çocuklar artık yavaş yavaş büyüdüler çevreyı bir az tanımaya başladılar ve başka çocukların arasına karışıp oynamaya başladılar bir gün oyun oynarlarken onlardan biri
bir kadının oğlunu döverken entersan bir konu ortaya çıkıyor
kadının sözlerin ardınaki sır: kadın kızgın bir tavırla kim bilir siz hangi soysuzun oğlu sunuz benim oğlunu döviyorsunuz kadın bu lafları edince içlerine kurt düştü acaba şeyhık babamız değilmi bu sorunun cavabı en iyisi annemiz bilir
annenın çocuklarına cevabı: çocuklar bu konuyu iyice anlamak için sırdaşları olan annelerıne anlatırlar anne ne diyecek çocuklar marak içinde dinlediler anne bu çocukların
güvencesi için bir az daha büyüsünler bu yükü kaldırmamaya bilirler babasını gösterdi işte babanız çoçuklar artık az büyümüşlerdi bu senın babandır bizim babamız kim.
annenın telaşı : anne bu sözleri duyunca hemen telaşa kapılır ve etrafına bakar korku içinde onun korkusu iki oğlu içindi babası bu sözler duyarsa çok kötu sonuçlar olabilirdi
ama ömür boyu bu sırı saklayamazdı ve babaları seceresı bir kağıta yazılı olup anne yılarca bunu saklıyordu acaba bunu onlara verecek zamanı gelmişmiydi yoksa bir kaç yıl sonra bunu açıklasaydı çıkmaz bir yolla girmişti
şecere bazbendın verilmesi: Anne belki ölüm gelir bu sırı açıklamasam büyük bir vebal altına girerim diye düşünür
ne olursa olsun güzel bir şekilde açıklarım kuzucuklarım siz müsümasınız babanızın soy kutuğu (şecere) yanımda rehmetli babanız vermişti az daha büyüyün diyecek gibi olacaktı fakat
şeyhık farkına varsa öldürür butun emeği boşa giderdi
kuzucuklarım işte babanız kendi babasını gösterdi.
arda yıllar geçti iki delikanlı olmuş artık kötüyü iyiy bilen ibadet
müklefiyetine girmiş iki delikanlı
bir sabah uyanırlar sırlar dolu bir ruya görürler sarıklı nur yüzlü
bir allah dostu evlatlerim bu yezidilerin içinde çıkın ikisi aynı rüyayı görürler
sırlı rüya: öncede bir seferınde rüyalarında büyük dedelerini görmüşlerdi ama rüya deyip geçmişlerdi ardında ikinci gecede aynı nur yüzlü adam sert bir tavırla size diyorum
burda çıkın yezidilerin içinde kalmayın sabahleyın ikisi aynı rüyayı anlatırlar fakat yine bir yorumunu bulmazlar rüyadır diye geçip atarlar fakat gayb aleminde dedeleri gavsı azam kadesallahu siruhu üçün gecede bu sefer onları korkutarak size
diyorum bu yezidilerin içinde çıkın ama umrunuzda değildir burda çıkmasanız sizin gözlerinizi oyarım siz müsülman evladlerisiniz sabahleyın gençler rüyanın heybetinde uyanırlar ve çilekeş annelerine yönelirler anneden kesin gerçekler isterler.
anne yüreği belki gitmelerine razı olmaz ama vakit geldiğine bu rüyalarda anlaşılır kuzucuklarım sakın kimse duymasın işte babanızın bazbendı (şecere bezın içine sarılı) ve büyüğün koluna
takar sakın bunu gayıp etmeyin ve anne nizi unutmayın ve anne bütün kederlerini içine atar iki gençlerı kafeste kuşlara benzetıp onları azat eder ama içi kan ağliyor gitsinler serbest
ibadetlerini yaparlar islami öğrenirler.
şıngalden çöle gelen iki genç: anneden ayrılmak zor ama insan oğlu inançsız yaşayamez dünyada akılı insan hep arayiş içindedir bir şey öğrenmeye çalışır öğrendikçe gerçek inanci bulur yeterki aklı selimle düşünsün dünya yüzeyinde iki yolun var olduğunu bu gençler biliyordu biri hak diğeri batıl bunca yılları batılın bağrında geçirmiş rüyadeki uyaran atanın yoluna girecek bu kuddusi yolda yürümek gaye edinirler ve akrabaların yanına gelırler. devamı neden botkan: 5: m abdal

================================

İSİK KİMDİR ARAP, ARBA MİREĞİN ÖLDÜRMESİ HEVİKİN HEŞTVANA YOLCULUĞU





NEDEN BOTKAN : Bu iki genç irağın bala beldesine yerleşirler
yeko evlenip tora doğru yol alır torbölgesinde
baskılı kendine mekan eder kardeşi hevik orda kalır evlenır ordavefat eder ve onun oğlu 2,inci hevik akrabalarından birinin kızına gönül kaptırır dedesi gibi kaçar bu kaçış amcanın yanına olur yani yekonun himayesine.

İSİK KİMDİR:İsik ismi isa olup yekonun evlatlerındendır fakat
önceden izdar köyüne yerleşmiş halilin köpeğine saygı göstermediği için halil burda kalmayıp botkana göçer isik izdarliların atası yalınız hevikin bir oğlu izdare davet edlir serhan
serhan ve isik izdarde beraber yaşarlar.
ARAB : Arab arabiler aşiretin atasıdır ve 2,inci hevikin damadı
yirmi küsür köyü bulunmaktadır ilk durduğu yer
halil,e dır çünkü burayı kayın pederı ona vermiştir
halile: halile köyü hevikin büyük oğlu halil burda ilk doğduğu için bu köyün ismine halile demişlerdır şu ana kader bu isimle anılır

ARBA MİREĞİN ÖLDÜRÜLMESİ: Arba mireği burda osmanlının
bir valisi mevkisinde idi kendi miletini cırmler
altında ezdikçe eziyordu millet buna tahamul ediyordu birde ırzlarına musalat olmuştu bu çekilmez ama kendine has askerleri vardı boğaz tokluğuna yanında dururlardı mirek için babalarını bile öldürülürlerdı mirek öyle ileri gitmiştiki nerde güzel bir kız görse odaya getırır ırzına geçer sabah olunca babasının evine gönderirdi ve herkes bunun farkında idi
arabın başında büyük bir müsibet: mireğin avanalardan biri mireğe mirim arabın bir kızı var nadide bir çiçek tam mirime layık ve mirin içine kurt düştü heman bir avane (yardakçi) gönderir ve araba yarın kızını mirek istiyor süsle pusle gelin götüreceğiz eğer vermesen sen bilirsin arabın bıyıkları ağzına düşer yutkunmaya çalışır ne diyecek kelime bulamaz içine nefret kin ataşı alevlenir ama birde mireğe gücü yetse ama biliyordu hayır dese mirek ocağı söndürür ama yine de hayır dedi
arabın yüzündeki üzüntü : arab neler başına gelecek farkında idi ama yarına kader allah elbette bir çıkış yollu gösterecekti ve akşam kayın babanın yanına gider hevık
tecrübe sahibi bir adam idi arabın yüzündeki üzüntüyü görmüştü ve onun açılması ve konuşması istiyordu hava hafif soğuk idi hevikin çocukları ocağı yakmişlardı ısınmak için her kes ataşın çevresınde çember olmuşlardı ama arabın içinde ki kor arabı içten içe bitiriyordu
hevik soruyor: arab yegenım senın bir sıkıntın var akşamden beri bize açılırsın diye bekledık ama derdını söylemiyorsun arab nerden başlacaktı ama içini dökmeye ihtiyaci vardı hevıkın yüzüne bakar baba bana bir yol göter çıkmaz bir yolla koydular beni mirek kızımı istiyor hevik sonucu biliyordu karşi çıkmak güç istenecek bir durum idi bu belayı bertaraf çareler aramaya uğraştı ama bazan tek başına
çara bulunmaz çareyı aile toplatısından bulur aileyı toplantıya çağırır 12 oğlan birde ikisi 14 erkek ataşın çevresınde otururlar
hevik,in kararı: hevik bu kuruldeki ferdlerın düşünceleri sorar her biri bir öneride bulundu hevik bu işi kökten hal etmek istiyordu ama aniden gözleri üzerine çeken biri konuştu hevik can kulaği ile dinledi genci hevikin küçük torun muco idi
Muconun önerileri: asıl adı mucahid tır kısaltması muco denılırdı muco benım sakalım daha çıkmamiş ben ablamın yerdınde gider ve bu pisliği ortadan kaldıracağım hevıkın hoşuna bu konuşması gitmişti fakat sonrası önemlidir zaiyat vermeden bu işin altında kalkmak için hevik bu gayeyi gutmektedir ve şöyle kararlaştırırlar mirek,ki öldürdüğün vakit köşkün üstünde bize ataşla haber vereceksin avanelerden kaçan veya yaramazlık yapan olursa bizde onları etkisiz hala getırelim
arab bu belada kurtulacakmiydi: 13 cengaver arbanın etrafına kendilerine siper hazırlarlar gece sessiz ve ayışığı var bazı yerlerde gölgelikler olmuş hava esiyor belki bu cengaverler üşüyorlar ama onların bir gayesi var hepside mucoyu bekliyorlar korku ve umut içerisinde ya kendileri yok olacaklardı ya mireğin avaneleriyle bereber yok edeceklerdi o gece arbanın talihi değişecekti ve bütün gözler ve kulaklar muconun bir işaretini bekliyordu.
muconun dürümü ne olcaktı: mucahit ablanın duvağı giymiş ve gelın gitmişti mireğe mirek arap çetin ceviz olduğunu biliyordu çunku öncaden razı olmamişti fakat kendisinden korktuğu için kızı göndermişti mirek bu düşünceler içerisinde odaya girer gelın bir köşede oturmuş bekliyor mirek korkutucu bir sesle ağızında ne hoş küfürler çıkmiş ti arabın hakında kalk bana bir tas su getir mucahit farkına varmasın diye hem çer çabuk suyu getırır ve yerine geçer mireğin soyunması bekliyordu ki onu öldürmek için mirek yine korkutucu bir sesla yatağa davet eder yine arab,ba bir sürü küfür ederek mucahit yatağa yaklaşır elinde hançeri ve bu küfürlerden tiksinmiş idi bir an önce bu ermeniyi gebertmek istiyordu mirek onu sarmaya çalişırken muco onun böğrunden hançarları saymaya başladı ve mireği geberttı ve köşkün damında çıkar ellinde bir ışık diyer cengaverlere işaret verır

pusuda bekleyan cengaverler :hevık emir verır hayde yiğitlerim bu gece bir avanesi kalmiyacak mireğin köşküne doğru yürürler
ve karşı çikanların kepsini kılıçtan geçiriyorlar ama orda atına binip bir kaçan var acaba bu kaçak nerye gidecektı amacı ne idi ama hevikın başında çok olaylar geçmiş sivri zekasıyla tahmin etmişti bu atlı mirekın kardeşine haber uçuracaktı.
bınkelbe mireğin gelişi : bınkelbe gercüşa yakın bir köydür o zaman ermeniler yaşıyordu şimdi müslümanların köyüdür. kaçan atlı o gecede bınkelbe mireğine haber verır mirek avanesiyle beraber o gece arbaya herahet ediyor gayesi hem kardeşinın imtikanı alıp hem arbada işi düzene sokmak idi sabaha kalsaydı çok geç kalacaktı.
Hevıkın önerisi : hevık bu gece bütün sorunları ortadan kaldıracak mirekın adamlarını hepsini temizlemek gayesindeidi
haydı çouklar davranın şimdi bınkelbenın mireği gelir askerleriyle beraber bunlarıda hal ettıkmi bu ahali bu pislilerde kurtulür ve bınkelbe yolunda pusulara girerler ve oklarını hazırlarlar
Bınkelbe,nın mireğin öldürmesi : mirek içinde imtikan duygusu bir de oraya varsa hevik ve arabın tüm fertleri kılıçtan geçirecekti burdeki ahaliye ibret yapacaktı onun için atları dört nalla koşturuyorlardı ama hevikin zeki olduğunu hasaba katmamişti ve yavaş yavaş ölüme gitiklerini bilmiyorlardı tam bu intikam duyguları içinde hevikin pususuna düşmütülar dört bir yanda ok yağmurun içinde kendileri görürler neye uğradıklerini çok sonra farkına varırlarama iş işten geçmişti hevik ve çocukları bunlarıda ortadan kaldırdılar.
Gece kahramanları: gece kahramanları köşkü elle geçirmişlerdi artık güneş bir başka arbanın üzerine doğcaktı ahali uyandığında bir fısıltı kulaktan kulağa yayıliyordu mirek öldürülmüş ahalinin kafasında bu vardı kim buna cesaret edebilirdi hafiften bir fısıltı hevik ve damadı ve çocukları içlerden bir sevinç ahali artık güzel bir nefes alabilirdi artık hevike yol görünüyordü
Heştvana yolculuk : halile,yi damadına bırakıp heştvana doğru terşini sürdü mava dağın eteğinde siseban vadisi heveke,yi kendine bağladı artık heştvanı kendine mekan seçti ölünceye kader ve mazarını heştvana koydu çünkü heşvanın korucusu hevik idi: devamı. neden bokan: 6 :m abdal

Untitled

NEDEN BOTKAN

SİSEBANA YOLCULUK: Hevik halileden yolla çıkar terşine
güzel bir yer ararken yolu azınclı bir yere düşer ve azıcnları güneya doğru bakan bir yer bulur, kim bilir burdan ne kavimler gelip geçmiştir hevik çocuklarına artık burayı mekan kılacağız burya yerleşince yaptığı kahramanlığı her yöne yayılmiş bütün çeteler bunlardan uzak durmaya özen gösterirlerdi herkes hevik ve oğularından yardım istemeye başlamişlardı

HEVIK,ın oğuları : hevıkın altı oğluve bir kızı vardı,
kızı arab,a vermişti oğulları başta halil, serhan, hırman, ziayaddin, kenan, sincan.

halil : botkana yerleşmiş ve onunda altı oğlu vardı bozo bu kahramlıklarını öğrenince sevinir çoktan bozo adamını bulmuştu ve kendine lider yapmiştı ve çocuklarına dahı bunların liderliği tevsiye etmişti ne zaman bu liderlik halil,in çocuklarının çıktıyse köye çeşitli belaler gelmiştır fakat az kişi farkında
Serhan : serhanın izdare gitmesi isik bu kahramanlık
olayı duyunca hevik,in yanına gellır bir oğlunu izdare göndermesini rıca eder başta demiştik hevik çok zeki bir yapıya sahiptı isIka şöyle cevap verir bir oğlumu fede etmemi istiyorsu bunun karşılığı ne vere bilirsin isik hiç bir şeyi hevike vefemezdi hevik serhanı yanına veriyorum sen ve çocukların sağ olduğunuz müdetça serhan ve evlatları siza önder (sizi yönetcekler) isik bunu kabul eder ve serhanı izdare gönderir en son zamanlara kader bu liderlik olyayı devam etmişti.

Hırman: hırman botuj köyüne gönderilir aynı sözü onlardende alır hevık, botujta yekonun çocukları bulunmakta idi yanı hevıkın amca çocuları botuj dekilerde bunu kabul eder.

Ziyaddin : zıyaddin meran köyüne gider aynı sözü çeloden alır çelo bu önder liği kabul eder en son zamana kader bu liderlik devam eder.ziyaddin(zeynal) bu isimlerden birinden anılır
çelo kimdir : çelode baskılıdan gelme yekonun torunu dur fakat ne yazıktır ki bu iki akrabalar içine bir ara düşmanlık girdi bu düşmanlığı ber taraf edıp kardeş gibi geçinirler çok şükür


Kenan : yanı kıno berdahol,liler kenanı heveikten
isterler hevik aynı şartları öne sürer onlarda bu önderliği kabul ederler berdahol,un yerlilerı yekonun torunudurlar yani bunlarda baskıl,lidirler

sincan : hevıkın yanında kaldığı oğlu heştvanilerin atası
daha sonra şemık aşiretine bağlı insanları içine alırlar bunlara male resule derler

Delave kınıkede gelen mazlum: artık hevık zeki insan
allahın rahmetına kavuşmişti altı oğlu heştvande
bulunuyordu ezilmiş ve yorgun bir yabancı heştvana gelmiş beliki çok uzaktan gelmiş hevıkeyı sorar hevıke çocukları ne için sorduğunu sorarlar gelan yabancı ağlıyarak sızlayarak babamı öldürdüler ve bana zülüm ettiler varımı yoğumu ellerimden aldılar bana hevike git sana yardım edecek dediler, hevikin çocukları hevikin vefat etiğini söylediler yabancı adam mazarı göterindedi
onu ziyaret edeyım gayesı boş gitmemek tı bu cangaverlerden bir kaç kişiyi yanına almaktı.


Hevıkın mazarına sğınan yabancı: mazarı gösteriler
yabancı adam mezara kapanır ey hevık ta delave kınıkede geldım umudumu sana bağlamiştim hanı bana yardım edecektin zalimlere karşi ayakta dururdun şimdi kim bana yardım edecek diye feryat etmeya başlar ve adam allah rızası için burda yatan cengaver hatırı için ellimden tutun siz oğullarısınız aslandan aslan doğar ne olursunuz bana yardım edin ve mazarı salmayıp beni burda boş göndermeyin diye feryat eder gelen yabancı adam.

beş cengaver ölüm yollunda: halil ve dört kardeşi o
yabancı adama yardım etmek için yolla koyuldular fakat kenan onların gitmesini istemiyordu büyük bir felaketı sankı seziyordu fakat ağalarına söz geçiremiyodu şayet hevik sağ olsaydı belki onlara yol gösterecekti fakat biri var hevik gibi zeki ama dinleyanı yok kenan kendini içten bitiriyordu ama takdiri ilahi ne ise ona rıza çoktan göstermişti ve kardeşlerı için içinde bir sancı hisediyordu kardeşlerini yolladı ve kendisi gitmedi çünkü altı kişi bir aşirete kafa tutmak çok zor bir olaydı onun için gitmek istemiyordu

beş cengaverin imtikanı: beş cengaver delave kınıka
varmişlerdı ve üzerlerine çok sayıda adamlar geldiler ve bir de oranın yabancılarıydı büyükleri halil ne yapacağı şaşırmiş bir halde kardeşlerini koruyordu amansız bir şer (ceng) içinde kendileri bulmuşlardı mücadele devam ediyordu : devamı neden botkan: 7 : m abdal




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder