2 Şubat 2011 Çarşamba

NEDEN.BOTKAN: 5 .m abdal

neden botkan: 7 NEDEN BOTKAN = Beş cengaverın şahadetı: halil ve kardeşleri çok bir zor durumda idiler dört bir taraflarını sarmişlerdı ve kendileri bilin mez şerin içinde bulmuşlar halil bu esnada kerbelayı bir an hatırladı belki amcaları hz. hüseyin r. anhu gibi burda şehid edileceklerdi ama çıkmaz bir yolla girdiklerini çoktan farkına varmişlerdi. halil kardeşlerine kendini siper ediyordu fakat bu yabancı insanlar bu kahramanları bile tanamiyorlardı tek bildiklerı bir an önce bunları ortadan kaldırmak için gaye güdüyorlardı. delave kınıke üzerinde kara bulutlar: bu cengaverler iyicene köşeye sıkışmişlerdi artık beş kardeşler sonlarının geldığını biliyorlardı bunlar teslim olmayan türlerden idi ölümden hiç korkuları yoktu bunların bu beş cangeverler ölüm şerbetini berber içtiler zafer çığlıkları: artık delave kınıke bu yabancıları en sonunda ortadan kaldırmişlerdi ve ganimetı almak için üzerlerindekilerin hepsıne el konulur ama çok zaiyet vermişlerdi bunlar neyin neyisidiler beş kişi koskocaman aşireta kafa tutmuşlardı, kayıp olan şecere: halil,in kolunda bazbandı (şeceresı) vardı kardeşleriyle berber öldürülürken ganimetın içine o da karışmiş gitmiş idi ( hevik oğulları yallarca nerden geldıklerini bilmiyorlardi hevikeliler için bu şecere çok önemliydi her bir durumda belgenizi getırın yılarca bu olay surup geliyordu hiç hevıkelilere inanmıyorlardı çok sırlı olaylar olduğu halde size köyde olan bir olayı bu prantez içinde deyinceğim inşaallah olayın oluşu: demiştikya bozo ve halil köyü kurarlar bu yakın tarihta bir olay olur haci musa halilin evladı seyid osman bozo,nun evladi ikisi soy yönünde tartışırlar ikiside cahil seyid osman h, musaya derki siz yezidisiniz hacı musa derki siz çingenesiniz bunlar laflarla dalaşırlar seyid osman seyıd bilala havale eder bu gece sana cezanı versin fakat h, musa bir şey söyliyemez haci musa,nın rüyası: rüyada üç atlı görür biri seyıd bilal biri gavsı azam (abdulkadırı geylanı k.sırruh) diğeryi bilinmez seyd bilal haci musanın boğazına sarılır bana küfür ediyorsun ve ğavsı azam kalk ya seyid bilal o bürüda (yani seyid osman) küfür etti ve evladını korur rüda dahı olsa gavsı azam evladlerını sahipsiz bırakmaz ey belge isteyan kişi atanı kaç sefer rÜyanda gördün atan için ne hayırlar verdın çevrene bak herkes senenın belerli günlerinde ataların hayrına kurban keserler ve sevabını atalarına bağışlarlar belki bir lirayı atan için vermemişsin sende köyündeki kişiler gibi atan için hasanat yap ondan sonra bende bir şeyler iste, benim temenim bir birinizin soyuna küfür etmeyın kimin ne olduğunu allahtan başka ğaybı bilan yoktur ama bazı kullarınada ğaybın sırları bıldırr, vesellam) artık kara bulutlar kınıkenın üzerinde dolaşmaya başlamiştı bunların ölümü kurtülüş sanmişlerdi ama ta uzaklarden habarı alan hevik gibi zeki ve cengaver biri daha vardı bunu hiç hasaba katmamişlerdi. kenan imtikan peşinde: kenan kardeşlerin öldürdüğünü duyunca çok özülür bunların imtıkanı nasıl alırım diye plan lar yapar fırsat kollamaya çalışır zaiyet vermeden bu cengaverlerın kanı yerde koymamak, çabalar içinde kıvranıp duruyordu kendine göre imkan hazırlıkları içinde idi ve istıkbaret kurar delave kınıke yolları araştırıp bir baskında her şey hal edecektı ve gelen yabancının yetırdiği malı geri alacaktı bu zor olyada beş cengaver kardeşini yetirmişti cigeri yanıyordu ama yinde sakın olmalıydı yoksa bir şey yapmadan oda ortadan yok olacaktı Kenan iş başında: kenan bir kaç atlı yanına alır delave kınıke,ye doğru yol alır kınıkelı yabancı bütün istikbaret bilgileri kenan,e verır kenan gitmeden önce ne yapacakları bir bir yanındekilerıne anlatır ve bir baskında her şey haleder kınke,liye yetırdiğini geri verir ve kardeşlerin imtikanı alır vegayip olan bazbendı bulamaz asırlardır birilerin yanında saklı artık bunlar yavaş yavaş bunu sahiplerine ulaştıracaklardır. :devamı neden botkan: 8 : m abdal +++++++++++++
TOR BOLGESI. VE AHALI UYRUĞU CAHFER SİİRT YOLLUNDA HALEFE GARISI OLAYI

=NEDEN BOTKAN = Tor bölgesi : tor neresidir dicle nehirin güneyıne düşer güney doğusu cehhenem vadisinden kesişir batsı habızbinilerin bittiği yerde son bulur güneyi ise nusebine ulaşır bu bölgenın tümüne tor denir tor bölgesi dağlık hafif yerlerde düzlükler bulunur ekseri bitki örtüsü çalı ve meşe ağaçlarıdır torun etnik gurupları bir kaç aşiretten Medana gelmektedır Torun etniği: tordeki etnik gurupları yezidiler nasraniler ve çoğunu arap kökenli kurmencler oluşturur bu etnik gurubun dili arapçaya yakındır çünkü bunlar sonuçta araptırlar fakat şehirde yaşayanlar dilini değiştirmemişler mardin aynkaf hasankeyf estıl bunlar gibi yerleşim alanları kendi arap lehçesını muhafaza etmişlerdır. taşraya yerleşenler karışık bir kurmanci dilini ortaya çıkarmişler dicleye yakın tor taşrası ekseri ihtyacını karşılamak için siirte gidiyorlardı kervan olarak botkan ve çevresi siirt yollunda: Botkan ve çevresınde- ki köyleride seneden bir kaç sefer siirte kervan olarak gidiyorlardı ama bir sorun vardı yezidiler yol kesici olarak kervan leri soyuyorlardı artık bu yol çekilmez olmuştu bu köylerdeki ahali buna bir türlü çare bulmuyorlardı Cahferın kervanı : cahfe artık bunda el atmak istedi ve köyde kim siirte gelmek istiyosa benım gelsın, tabiki bunu cehfer demişse herkes bu adama güveniyordu. hata yezidi zoro,da bu cahfeden çekiniyordu cehfer kervanın önünde omuzunda kılıncı kınında çıkarmiş ve cahferın kervanı siirte gidiyordu fakat yezidi zoro içi yanıyor ama cahferın namını duymuş karşısına çıksa canını belki kurtarmaz bir yerde cahferi sıkıştırmak istiyordu ve aklına hana reş gelir nasıl olsa akşam burda kalırlar diye düşünüyordu. Han kapısında duran cangavar: zoro yol kesicilerın lideri zoro ve adamları geceyi beklerlerken ve cahfere şöyle seslenırler cahfe gündüz senin gece bizimdir cahfer gündüzde ve gecede benimdir gücünüz neye yeterse hiç çekinmeyin yapın ve cengavarın torunu azda olsa dedesıne çekmiş kahramanlık yönünde. handekilere şöyle der ihtiyacınız ne varsa şimdi yapın geceleyın sizi dışarı çıkartmam der cahfer han kapısında nöbet bekliyor biliyorki zoro ve adamları baskın yapacaklar hazırlıksız yakalanmak istemez onun için kapıda onları bekler hana girerlerse kervana zarar verır düşüncesiyle ve zoroyu bekler zoro ve adamlarının püskürtmesi: artık zoro son gücüyle han kapısın yüklenir ama cehfer onları içeriye koymaz zoronun adamları canlarını zor kurtarır ve cahfere şöyle seslenirler ey cahfe gündüzde gecede senındır derler artık siirte giden kervan ler cahferı bekler olmüşlardı bir gün bu handa bir olay olur. Halaf,e garısı : bir akşam üzeri siirten bir atlı tora doğru yol alıyordu öyle bir atlı ki yoldeki çalılar atının çalımından ürküyor birde zoro,nun gözüne görünmüş ama zoro onu handa nasıl olsa yakalacak ve atını ve eşyalerini alcak hayalını kuruyordu halef ise akşam yakmak için çalı çırpı toplayın ca etrafta saklanan bir sürü adamların farkına varır halaf hiç bozuntuya vermeden akşam hazırlığını yapar, halaf sabaha yetecek kader çalı çırpı toplar ve akşam olunca ataşını yakar bu gece hande ne bir kervan nede bir ses var ve handekı karanlık ürkütücü bir hal almiş ama halef davetsiz misafirleri bekliyordu kulaklarını gecenin sessizliğine vermiş ne zaman bunlar kendini göstereceklerdi ve halef kendine göre plan tasarlarken gece yavaş yavaş ilerliyordu zoro ve adamları hanın içerisine çoktan gelmişlerdı zoro bu adamı önce korkutmak onunla eğlenmek için. halefın önüne atılan uzuvlar: zoronun adamları önceden öldürmüş bir adamı parçalara ayrılmiş ilk önce halefın önüne bir kol attılar halef ayağıyla onu ileriye attı bir kol daha attılar yine halef onuda ayağıyla öbür terafa attı bu sefer bir ayak attılar yine halef ayağıyla öbürlerın üzerine attı bir ayak daha attılar yine ayağıyla öbürlerin üzerine attı yavaş yavaş halef belanın geldığini seziyordu halefın önüne ölünün kafasını attılar halef yine ayağınla öbürlerin üzerine attı aniden halefe hucum ettiler Karanlıkta gizlenan adam: hemen halef atik bir heraketle ayağıyla yanan ataşı söndürü ve bir köşeye gizlenir yanına geleni boğazlar tam bu gizlemede zoronun yedi adamını öldürür zoro hemen kendini dişeriye atar ve hanın önündeki çalıların içine kendini zar zor atar halef dişari çıkıp şoyle seslenır şimdi senide yakalayıp öldüre bilirim ama bir nedenle seni öldürmeyeceğim burdaki olaya tanıksın adım halafe garısı,dır bir daha böyle kimseyi öldürmemenizi tevsiye ederim avlan bir gün av olur hiç aklınıza gelmedimi. Zoro,nun liderliği: zoro yezidi olup siirte giden kervanları soyup perişen ediyorları kimisini öldürür ve onları perişen eden yezidi gurubun lideriydi bu olaydan sonra bir daha bu işi yapmamaya ahd etti.? devamı neden botkan:9 : m abdal ++++++++++++++++
CAFER VE KARDEŞLERİ CAHFERIN HARBAKURA BASKINI: YEZİDİLER . YEZİDİLERİN GEÇMİŞİ.

= NEDEN BOTKAN = Cahfer: cahfer botkana yerleşen halilin altı oğlun dan büyükleridir babası delave kınıkede öldürülünce babanın yerine geçer ve köyün yönetimi elle alır gece baskınlarıyla geçinen yezidilerle çok uğraşır. halil,in oğulları: halil,in altı oğlu vardı cahfer, Zeynel, adi, tete, hasan, reşit, bunlar cehfer,ın sözünde hiç çıkmazlar cahfer artık yezidiler,den artık sıkılır ve hep gece baskınları bunlara artık bir ders vermek gerektiğini düşünür bozukilerle istişare eder ve şöyle der artık yezidiler işi çok ileriye götürmüşler çok gece baskını yapıyorlardı artık onlara bir ders vermemiz lazımdır ve biz gece baskını yapacağız ancak böyle bunları yolla getire biliriz, herkes cahfer,ın sözünde Gece baskınında cahfer ve adamları :cahfer gece baskının hazırlıkları yapıyordu ve yezidiler,re bir ders verecekti ve artık liderliğini ısbat edecekti ve yezidiler,re ders verecekti ve liderlik konumu koruyacaktı oda dedesi gibi namını ve kahramanlığını her yana duyuracaktı ve hazırlanmak gerekliydi bütün detayları göz önünde kaçırmayacaktı yenilgiyi hiç haspa katmak değil yanlarında bile geçmemesi lazımdı cahfer öyle bir hazırlık yapmıştı,ki yezidiler şaşırıp kalacaklardı. cahfer adamlarını toplar sakın bir birinden ayrılmayın birde sizi aramaya çıkmayalım bazılarına görev verir ve harbakur köyüne varırlar görevliler çobanları etkisiz hala getirirler ve yezidi,lerin bütün terşini getirirler. bırhe name : İbrahim (bırhe) e name bozıkilerden,dır bir inek yavrusu kaçar terşin içinde bırhe arkasına düşer köyün içine doğru kaçmaya başlar bırheye derler bırak o buzağıyı kaçsın bırho hayır bir buzağı dahi salmıye,ceğiz ve buzağının arkasına düşer cahfer sıkıntıya düşer köyde ona bir şey olursa bu olayın sorumlusu cahfer idi arkasında adam gönderir onu uzaktan takip edin ve korumaya çalışın bırhe nameye seslenirler seni bekliyoruz bırho buzağı yakalamış getirirken onu karşılamaya gidenler sevinirler terşın getirilmesi : cahfer artık başarıyla yezidi,ların terşlerini getiriyordu önceden bir kaç yerden adamları siperlerde bekletmişti ve yanlarına varın ca onlardı kendilerine katıp geliyorlardı mava dağında inince yezidiler sere serte gelmişlerdi ve cahfer,e şöyle dediler senin Annen desin,ki bir oğlum vardır övünsün gece bizimdir ve gündüze ortak diyorduk ama ey cahfer geceyi,de bizden aldın ve gündüze ortak oldun bu terş sana helal olsun. terşin geri verilmesi : artık cehfer yezidiler,re güzel bir ders vermişti bana boy ölçmez,siniz ve ayaklarınızı denk alın istersek bütün varını yoğunu alır farkına bile varmazsınız yezidiler sabah olunca toplantı yaparlar çareyi cahferle barışık olmasından bulurlar ve elçi cahfere gönderirler cahfer aralardan antlaşma yaparlar bir daha gece baskınları cahferin himayesinde bulunan kişilere yapılmayacak Yezidiler bu antlaşmaya uyacaklarını söz verirler zaten başka Seçenekleri kalmamışlardı cahfer bütün terşını onlara verilmesini söyler yalınız bırhe o buzağı,yı geri vermek istemez ve cahfer bu buzağı bırhe,ye verirler Cahfer,in liderliği : cahfer,in ünü çevrede duyulmuştu artık himayesinde bulunan yerlere kolay kolay kimse saldırmazdı çünkü cahfer,rin kahramanlığı o çevre duyulmuştu kararlı bir lider olduğunu bildiler kendi Himayesinde,kileri için canını feda eden bir lider olduğunu farkına varmışlardı. Yezidiler kimdir : yezidiler Şeytanın yolunda giden bir kavimdir kısaca yezidiler,in geçmişine bir göz atalım yezidiler önceleri Müslümanlardı fakat şeytan onları saptırıp İslam,den uzaklaştırdı (hikayeleri ırağın bir yerinde şeyh adı diye bir Allah dostu vardı gayesi kavmini İslamın emri içerisinde kavmini zirveye ulaştırmak gaye,sinde idi, şeyh Adi her Müslüman gibi hac fariza,sini yerine getirmek için hazırlıklara başlamış kervan,la haca gitmişti. fakat bir kişi vardı bu fırsatı değerlendirmek için can atıyordu bu kavmi kendine kurban seçmişti zaten babalarına düşmandı önün yüzünden cennet,ten kovulmuştu ve insanları saptırmak için ellinden ne gelirse onu içindeki kiniyle yapıyordu çünkü o insanların en büyük düşmanı ve asilerin lideri idi inatçı,nın önde gideni idi insanları cehenneme koymaya kendi kendine yemin etmişti ve alimlerden kaçıp cahillere yanaşan bir tabiata Sahip idi buna halk dilinden ismine şeytan denir işte bu cini yaratık, şekilden şekille gire bilen yaratık, şeyh adinin şekline girip bu sene haca gitmediğini söylemiş ve şeyh adinin kavmini saptırmaya koyulmuş ne kader insanları Allah,ha karşı isyan ettirse onun için büyük başarıdır. : devamı neden botkan:10 m abdal

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder