2 Şubat 2011 Çarşamba

NEDEN.BOTKAN: 1 .m abdal

botkanda bir görüntü : m abdal





NEDEN BOTKAN

botkan,hakında tarihi,coğrafi, konumu. yazi içinde gelen sözcüklerı,.
açıklamaya çalışacağız, inşaallah. M abdal



not: bizim botkan sitemiz bazı nedenler sonucu
ellerimizden alındı onun için burda yayınlamaya başladık: m abdal


NEDEN BOTKAN : botkan,ın öz geçmişine değinelim botkan halil ve bozo tarafından rum importorluğun bir yerleşim birimi kalıntılar üzerinde kurulmuştur ve köyün altında tarihi mağaralar bulunmaktadır. En başta pirom mağarası botkan,da meşhurdür bir söylentiler zinciri devam edip gidiyor pirom mağarasıda büyük bir define oldüğünü sanılıyor fakat hangi yönde olduğu bilinmiyor definecilerın en güzide yerlerden biridir ün,ü dört bir tarafa yayılmiştir ve definecilerın hayalıdır. bozo : bozıki,lerin atası olup bozıki,ler hz hüsyin,nin r,a soyundan gelmektedırler bu kabileye seyid derler bunlar yeş- il sarık sararlardı

Halil
:
halokilerın atası olup bunlarda hz hasen r. a. soyundan gelip bunlara şerif denir bunlar beyaz sarık sararlerdi köyün en büyük üçüncü kabilesi kevle zeve,de kalıyordu çevre köylerdeki yezidiler (satanist) gece baskını yapıp bir kaç sefer terş,leri (büyük ve küçük baş hayvanlar) götürürlerdı
neden hep vahşi batı kitaplar yazılmiş ama vahşi
doğu hakında hiç bir bilgi bulunmamaktadır bir gece yine yezidiler gece baskını zeveyiler düzenlerler bütün terşleri götürürler bozo ve halilden yadım isterler
imdadlarına bozo halil çocukları yardımına koşuyorlardı
hata bu uğurda bozonun bir oğlu öldürülür.
bu durum cehfenın devrına kadar sürdü cahfer
babası halil,in yerine geçince zeveyi,lere bu teklifinde
bulundu şayet köye gelmezseniz size yardım etmeye
gücümüz yetmez ancak köye gelirseniz gücümüze güc
katar kendimizi baskınlardan muhafza ede biliriz.
zeveyi,ler bu teklifi kabul edip köye yerleşirler
Zeveyilerde : yekonun soyunda geliyorlar sonuçta zeveyilerde hz hasan r. a.ının evlatleridir sonuçta zeveyiler şeriftirler:devamı,neden botkan 2 : m abdal


____________________

NEDEN BOTKAN: 2

Zevayıler: zeveyiler hacı ali ziyaretın yanında kalıyorlardı, oraya kevle
ze ve derlerdı, dahada orası mevcuttur. daha sonra, amere cahfe, tarafınden köye getırırler. demiştik zeveyiler, botkanın en kalabalık, topluluğudur. ve köyün kuzey tarafına yerleşırler, zeveylerın en sulak
ve bahçalı arazileri, mevcut,du burda anlaşılıyor, zeveyiler ilk önce buralara yerleşmişler. çunku hale kaynağı, onlar köye hibe etmişler,

Hale kaynağı: (Kaniye hale) :Hale kanağının hikayesı, daha zeveyıler köye gelmeden önce bozo onlarden bir gelın oğullarınden birine getırır gelın babaya giderken, bozo şöyle tembih eder. bak kızım baban sana halat (hibe,hediye) ne verırse kabul etme yalıız köye yakın bir kaynak vardır. onu iste. gelın babanın evede bir kaç gün,den sonra evıne dönecek zamanı gelmişti, babası kızım hala,tını ne istersın. Gelın babacığım senden fazla bir şey istemiyorum
falanca yerde olan kaynağı istiyorum. babası kızım bu senın bilgilerın değildır, bu akılı sana kayınbaban vermiş. mademki isteğin budur, bende bu kaynağı sana halat veriyorum. o günden bu yana bu kaynağın ismi kahniye hale (halat kaynağı ) olmuştur, bu kaynak köye ait olmuştur

hacı ali ziyareti: haci ali ziyaretı çok tarihi mezarlıkten ibarettır. hangi devre ait olduğunu hiç bilgimiz yoktur. yalınız bu bilgimi sizinle paylaşmak istiyorum. size büyük müjde vermek istiyorum, haci ali ziyaretinde, hıcrın içinde iki ashabı kiram yatmaktadır. dıhya,yı kelbı r.a. kab bin malik. r. anhu. bu iki mubarek kişi burda medfundür. önceden levce pire,den r.a. bilgimiz vardı levce pire sere keş ziyaretınde medfundur, bunlara sırası geldimi değineceğiz inşaaallah..

Haci ali : haci ali nerden geldığını bilinmemektedır, yalınız hıcırın alt kısmında bir kaya kovuğu vardır orda yaşardı birde kızı vardı. hata kızı. babacığım niçin bizim davarlarımız yoktur, herkes beriye (süt sağmaya) gidiyor, babası kızı üzülmemesi için, bir şeyler yapmak istiyordu, nezre rez kayasında yaban (avor) keçilerini görür, kızına gösterır.? yavrucuğum, şu kayalarda gördüğün keçilerde bizimdir. kızı babacığım onları sağmak istiyorum, haci ali kızının isteğini, yerine getirmek için. Allahtan yardım ister. o yaban (avorleri) keçilri çağırı, yaban keçileri, gelır. kızı onları sağmaya başlar.?
Haci ali zevını zeveyiler verırlrdı.,

iki ashabi kiram,ım r.a. mezarların taşı: m abdal,arşivi

Ziyaret nedir.ziyaret içinde hıcır bulunan, eski mezar bulunan, mazarlıklere Ziyaret denir. ayrıca bu ziyaretler için senede bir gün yemekli ziyafet verilirdı, bu ziyafetlere zev derlerdi
Zev : çevre ziyaretler için Allah c.c. rızasını gözeterek, senın belirli
günlerde adaklar kesılerk o zevde bulunanlara verılırdı bu gelenek
dahada davam etmektedır, daha sonra bu zevler karnavallere dönüştü

mıtırblerın geçım kaynağı olmaya başlamıştı, kadınlı kızlı karman çorba gibi olmuştu akşamdan sabaha kadar, halay çekılıp kimin elli kimin cebınde olduğu beli değildi, büyük bir vahşete dönüşmütü. ama heryerde resülün varıslerı çıkar. mala abdullah onlardan biriydi. bu küfür alemetı olan halayları ortadan kaldırmaya çalışıyordu, çok sıkıntı çektıler, ama çok şükkür, netice elde edıldi. bir nebze olsada bu kötü fillerın bir kısmını kaldırdılar.

Zevler. artık bazılar köy içinde verılmeye başlamişti eylüy ayından önceden başlayıp. eylül ortasında son bulurlar. her cuma bir yerın zevi,idi her evden bir kap yemek çıkartılırdı bazı hamaretlı hanımlar saç üzrin dürüm ekmeği yaplırdı, birde yanında yumurtalı sarmusak koyarlardı . tadına doyum olmazdı. yaşlı bir kişi şöle nide ederdı. herkes kendı zev yemeğini getırsın. çocukların ellerınde kaşıklar olduğu halde beklerlerdi ne zaman yaşlı kişi izin verınce yemek yerlerdı.

Hıcır : Hıcır ziyaretler içinde evliye yade şehid olmuş kişilerın etrafını taşlarla çevrılmiş yere hıcır denir. savaş zamanlarında gayrı müslümler, altın gibi değerli eşyalerini, gömer. daha sonra, on kuşak torunları gelıp bu gömülerı alırlardı. çünkü müslümenler tarfında bu hıcırler, kutsal olduğunu biliyorlardı.?*

Mıtırb : mıırb (kemençe çalan) kemençeyı kendine meslek eden kişilere denir,? zevlerde vaya düğünlerde halayları coştururlardı, kendileride çaldığı bu kemençenın rıtımıne göre, zıplar, halayları coştururlardı. onun kemençesıne para atana şabeşe çekerdı,,?

Kemençe : kemençe (kemaçe) güney doğu anadoluda halaylar için yapılan bir müzik aletıdır. düt veya ceviz ağacınden yapılıp, üzrine balık yada tavşan derisi geçırıp, içini boş bırakırlardı, içine para atılsın diye. üzerine bir kaç akort düzeneği koyup, tellerı gererlerdı, kemençe yayı at kuyruğundanki kılardan yapılırdı..

Halay: bir veya bir kaç kişi tarafında rıtımlı rakıs yapmaları. yada delilo oynamalarına halay denır

Şabeş : mıtırbın kemençenın haznesıne para atma sonucu, o mıtırb o parayı veren kişiyi yüksek sesle medh etmesidir..?ü
ı


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder